יחסי ציבור עצמאיים

יחסי ציבור הם כח מניע עצום כאשר מחפשים הצלחה בתחום תעשיית המוסיקה.

למרות העובדה ששכירת משרד יחסי ציבור עוד בתחילת הדרך בתעשייה היא מועילה, ישנם כמה צעדים עצמאיים שניתן לבצע כדי ליצור באזז התחלתי.
להלן 10 צעדים שיעזרו למוסיקאים ליחצ"ן את עצמם:

  • תיק עיתונות. אחד הכלים החשובים במערך יחסי ציבור והראשון שעליכם לטפל בו הוא תיק העיתונות. עליו להכיל את קורות החיים שלכם (מכווני מוסיקה וסיפורים מעניינים), תמונה דיגיטלית ברזולוציה גבוהה ודיסק עם החומרים שלכם שאליו מצורפים פרטי התקשרות.
  • כוונו לתקשורת המקומית. כיסוי תקשורתי מקומי נגיש וקל יותר להשגה מאשר כיסוי ארצי. כחלק מפעולות יחסי ציבור, העבירו אליהם את קורות החיים שלכם יחד עם הדיסק שמכיל את החומרים הגמורים שהכנתם.
    כוונו אל עורך מדור המוסיקה או מבקר מוסיקה. במידה ואין אחד בנמצא, פנו אל עורך התרבות / הבידור.

  • רשתות חברתיות. בשנים האחרונות צברו אתרי הרשתות החברתיות כח עצום בכל הנוגע למוסיקה. הפריסה של אתרים כמו myspace, facebook ועוד היא עצומה ויעילה בהשגת מאזינים חדשים. לא קיימות בנמצא פלטפורמות אחרות היכולות לאפשר למאזינים להגיע אל המוסיקה שלכם בשיא הנוחיות – בבית. כמו בכל קמפיין יחסי ציבור, אל תהיו סטטיים. דאגו לעדכן באופן שוטף את השירים בעמוד שלכם, הוסיפו חברים חדשים ועדכנו אותם בכל מה שקורה ורלוונטי. חשוב לבצע את השינויים כדי לשמור על עניין בקרב קהל הגולשים.
  • רדיו. גם בימים בהם הגישה לאינטרנט קיימת בכל בית, הרדיו הוא עדיין כלי יחסי ציבור מצויין. שלחו את החומרים שלכם לתחנות מקומיות וסטודנטיאליות כדוגמאת קול הקמפוס, רדיו ועוד, בהם הסיכויים שתושמעו הם גבוהים יותר.
    גם הרדיו האינטרנטי הוא כלי שמתחיל לתפוס תאוצה. פנו אל תחנות כדוגמאת ClickFM שמאוד יישמחו לקבל חומרים מוסיקליים חדשים.

  • אתרי מוסיקה. אתרי מוסיקה ובלוגים בנושאי מוסיקה נמצאים בחיפוש מתמיד אחר מוסיקה לסיקור. חפשו את האתרים הללו (סקיצה פלוס, Pitchfork,…) ושלחו הודעות לעורכים בבקשה להעביר אליהם חומרים לביקורת.
    אל תשלחו חבילות ללא פנייה ראשונית אל המערכת.
  • אתרי וידאו. בשימוש נכון ככלי יחסי ציבור יכולים אתרי וידאו לעשות פלאים עבור המוסיקה שלכם.
    נסו ליצור קליפ כריזמטי וייחודי והעלו אותו לכל אתרי הוידאו (flix, היפ, youtube ועוד).
    צרו בלוג בוידאו, הקליטו סט אקוסטי – כל דבר מעניין עבור הקהל הפוטנציאלי שלכם, אבל זכרו כי רושם ראשוני הוא הכל.

  • התנדבו. פנו אל גופים שאתם מאמינים בהם והציעו לנגן עבורם באירוע שהם מקיימים. התנדבו לאירועי והופעות התרמה המתרחשים מדי כמה שבועות וכך תוכלו לחשוף את עצמכם לקהל חדש. התנדבות יכולה לעשות עבורכם עבודת יחסי ציבור מצוינת בחשיפה, ביצירת סיפור וכמובן לגרום לכם להרגיש טוב מעצם העובדה שתרמתם.
  • הישארו בז'אנר שלכם. שלחו את הדיסק שלכם לעיתונים ועורכים המכוונים לז'אנר המוסיקלי שלכם. מאחר ואתם פונים אליהם ללא גיבוי של משרד יחסי ציבור מוכר, דאגו ליידע אותם מראש שאתם מתכוונים לשלוח אליהם חבילה ובררו לידי מי למען אותה. זכרו כי אותם גופים ואנשים מקבלים עשרות חבילות כאלה ועליכם ליצור בהם עניין רק כדי לגרום להם לפתוח אותן.
    דרך טובה נוספת היא לחפש כתבים ועורכים שאתם סבורים שייהנו מהמוסיקה שלכם ולאתר את דרכי הפנייה אליהם.

  • צאו להופעות! נכון, זה יכול להיות מאוד מתיש ולעיתים קרובות גם לא נעים, אבל אחת הדרכים הטובות להיחשף היא בהופעות בפאבים ומועדונים קטנים שבהם הקהל כבר נמצא ויזכה לשמוע אתכם באותה הזדמנות.
    אם תוכלו לקבוע מספר הופעות ברצף, העבירו את המידע לתקשורת כיציאה לסיבוב הופעות ותוכלו לזכות בסיקור או שניים וגם להופיע בכרוניקות.
  • צרו קשרים מוסיקליים. פנו אל אמנים מוכרים יותר שאתם מעריכים ומזהים קשר מוסיקלי אליכם. תוכלו להציע לחמם את ההופעות שלהם, לארח אותם בהופעות שלכם ואפילו לנסות לשתף פעולה בהקלטת שיר. יחסי הציבור והקהל החדש שתוכלו לרכוש כתוצאה מצעד זה, שווים את המאמץ הכרוך בו.

יחסי ציבור מורכבים מחשיבה נבונה ויצירתיות. הכל סובב סביב מציאת דרך לגרום לאנשים להתייחס אליכם ולמוסיקה שלכם. מובן שמוסיקה ומראה טובים יכולים לסייע, אבל עליכם לצאת אל הקהל שלכם וליצור סיפורים. בכל הקשור ליחסי ציבור, עליכם לחשוב מחוץ לקופסא וכך תוכלו לזכות בתוצאות. בהצלחה !