יחסי ציבור מודרניים

יחסי ציבור כמקצוע הינם המצאה של המאה ה-20.
אם נבדוק מוקדם יותר נגלה כי מיעוט מקורות התקשורת שימר על מעמד העיתונאי כשכיר, אשר נשלח לכתוב ידיעות על אירועים, אנשים ודברים בעולמו, לפי דרישת העורך ולעיתים מטעמו של המו"ל.
עם התפתחות התקשורת המערבית מאותה העיתונות הכתובה הראשונית למדיות חדשניות כשידורי רדיו וטלוויזיה, נפתחו השווקים המקומיים לתחרות, דבר שהכין את השטח לאנשי יחסי הציבור.
כל עורך, כתב ומבקר רצו לייצר ולגלות מה שיותר "סקופים" (אותן ידיעות בלעדיות וראשוניות) על מנת לבסס מעמד כעיתונאים פעילים, איכותיים ומבוקשים.

יחסי ציבור בעבר

כבר בשנות החמישים בארה"ב היו אלו "סוכני השטח" של חברות התקליטים שהפיצו שירים חדשים ואמנים צעירים בתחנות הרדיו השונות בכל מדינה והיוו למעשה זרוע יחסי ציבור עבור חברות התקליטים השונות, כשתפקידם הרשמי מטעם החברה נע על הקו הדק בין אנשי שיווק לאנשי יח"צ: מתאמי הגעת הסינגל לכל אחד מהעורכים, התאמתו לתחנה ולקו השידורים, דחיפתו למצעדים ואף תיאום הגעת האמן לאירוח בתחנת הרדיו המקומית וחלוקת תקליטים במסגרת מבצעי קידום מכירות.

השינוי בגישה

מאז סחפו גלים חדשים את התקשורת המודרנית, בין אם פכים קטנים כשידורי התחנות המוניציפאליות ופרסום המקומונים ובין אם גלי ענק כמו האינטרנט, הפורומים והבלוגים.
כל אלו הביאו אותנו לזירה תקשורתית חדשה בשנות האלפיים. אנשי יחסי ציבור מודרניים מחויבים להיות דמויות מעודכנות ותמציתיות יותר. אם בזמנו תפקידם הראשוני היה עבודת השטח וכיתות רגליים בין תחנה לתחנה בגיוס השמעות לאמן החדש, הרי שהיום אנשי יחסי ציבור אינם אנשים קשי יום הרצים מתחנה לתחנה.
מאז התפשטות הטלפון וכניסת שירותי השליחויות והדוא"ל, הפכה עבודתו של היחצ"ן קלה יותר ובעיקר מדויקת יותר.

יחסי ציבור כיום

איש יחסי ציבור מודרני אינו איש שטח מחד, אך מאידך הינו משועבד לתקשורת היומיומית. משמעותו וחשיבותו של איש יחסי ציבור טוב במילניום השלישי הינה בקשרי עבודה שוטפים מול כלל מערכות התקשורת, בהכרת הזירה התקשורתית, אך בעיקר ביכולת חשיבה אסטרטגית יצירתית.
יחצ"ן טוב מסוגל למצב, למקם ולמתג את לקוחותיו על ידי התאמת המוצר לשוק המתאים הן לקהל והן לתקשורת. החשיבה היצירתית מתבטאת ביצירת הזדמנויות לסיקור ולחשיפה גם ממצבים שיגרתים. מספר דוגמאות מוכרות ביותר: זיהוי תקופת האביב כתקופה הטובה ביותר לקידום מוצרים לילדים ובני נוער, רגע לפני כניסתם לחופשת הקיץ. היכולת לזהות סיפור מעניין (גם אם שולי) בחיי טאלנט ולמצבו כחלק משמעותי בסיפור חייו על מנת לסקרן את אנשי התקשורת.
בימים אלו כאשר התקשורת הישראלית מצויה במשבר אשר בו יש יותר מקורות מידע מסקרים מאשר קהל, חשיבותו של איש יח"צ יצירתי היא כפולה. יחצ"ן בעל יכולת למכור את אותו המוצר למקורות תקשורת שונים בתחומים שונים ובגוונים שונים (אקדמי, חברתי, קהילתי, תרבותי, כלכלי / צרכני). יכולת שכזו מגדילה את תחומי החשיפה הניתנים לאותו המוצר בתקופה בה יעילותו של אייטם אחד פוחתת. בימינו ישנה חשיבות גדולה מעבר לאיכות האייטם גם לכמות האייטמים אשר ניתן לייצר ולשווק למערכות מפרסמות שונות, כל זאת בשימוש נכון בכלים העומדים לרשותו של איש יחסי ציבור.